Gå fra garageprojekt til milliardforretning
At tage det første skridt fra idé til et fungerende produkt er en spændende rejse. I starten handler det i høj frad og at få taget de første skridt mod at få skabt noget fra bunden. Idéen skal udvikles, og den vil måske gennemgå en lang rejse, hvor den ændrer formål m.v. undervejs. Der skal laves prototyper, der skal testes af, for at afprøve om produktet er på rette vej – og så skal det selvfølgelig undersøges, om produktet har et markedspotentiale. Med andre ord: Er målgruppen interesseret i at købe og bruge produktet.
Teknologiske muligheder
Med de utallige digitale muligheder, starter der rigtig mange små projekter op med udgangspunkt i softwareudvikling. Nogle af de største milliardforretninger i dag startede som et softwareudviklingsprojekt hjemme i garagen eller på kollegieværelset. Det var starten for blandt andet Microsoft, Apple, Google og Facebook – og der findes mange andre eksempler.
Gennem softwareudvikling er det muligt at skabe et produkt, som over tid kan vokse sig større og større. Der kan løbende udvikles nye funktioner i takt med at brugerne efterspørger flere og nye muligheder.
Udfordringer undervejs
I ethvert startup-projekt vil der opstå udfordringer undervejs. Det kan både være tekniske, finansielle og markedsmæssige udfordringer, der skal overvindes for at bringe projektet videre til næste niveau.
Tekniske udfordringer kan fx opstå i forbindelse med skalering af produktet. Hvordan kan produktet designes til at håndtere en endnu større brugergruppe. Og hvordan er skaleringsmulighederne på sigt? Det kan også være integrationer med tredjepartsprodukter, der spænder ben for softwareudviklingsprojektet.
Det er ikke gratis at udvikle nye produkter. I starten vil det måske være muligt at holde omkostningerne til et minimum, særligt hvis du ikke selv skal have løn for dine udviklingstimer. I takt med at produktet skal skaleres, stiller det typisk også større krav til finansieringen af denne vækst. Det kan både være i forbindelse med markedsføring, samarbejder, ansættelse af personale m.v.
Har du ikke selv kompetencerne til at udvikle softwaren – eller har du behov for hjælp til udvikling af dele af softwaren, skal dette også finansieres. Her kan det overvejes, om der skal og kan skaffes ekstra kapital gennem investorer eller lån.
Endeligt kan der også opstå markedsmæssige udfordringer. Det kan være grundet et pres fra konkurrenterne, eller det kan være at brugernes behov ændrer sig undervejs.
Find den rette forretningsmodel
For at få softwareudviklingsprojektet til at gå fra et garageprojekt til en milliardforretning, er det vigtigt, at man finder frem til den rette forretningsmodel og prissætning.
Først og fremmest er det selvfølgelig vigtigt, at produktet løser et behov eller en udfordring – og at målgruppen derfor også kan se, hvorfor de er nødt til at anskaffe sig produktet. Hernæst er det vigtigt, at produktet bliver prissat korrekt, så målgruppen også er villige til at betale for produktet.
Mange softwareprodukter (eller SaaS-løsninger) er typisk bygget op omkring en abonnementsmodel, hvor der – alt afhængigt af den valgte pakkeløsning – gives adgang til en række funktioner. Her er det også muligt at tilbyde en freemium-løsning, så nye kunder har mulighed for at teste dele af løsningen af, inden de vælger at betale for en større pakke.
Dedikation og hårdt arbejde
Der er ingen tvivl om, at det kræver dedikation og hårdt arbejde, at få succes med nye projekter og softwareprodukter. Det er en lang rejse, der byder på både op- og nedture, og derfor er det også vigtigt, at man er dedikeret til hele processen, og at man er klar til at arbejde hårdt og målrettet mod succesen. Succes kommer nemlig ikke af sig selv.